Hoppa till innehåll
  Vänligen logga in för att se på film
headphones

Här kan du skapa ett klipp

Obs! tidskoden blir inte alltid exakt. Klippet kan börja någon sekund före eller efter vald tid.
Ange tiden i formatet, (mm:ss)

Kopiera den skapade länken till adressfältet i din webbläsare

UR Pedagogiska Frågor

Didaktorn : Att bemöta extremism i skolan

De kommunala handlingsplaner som styr hur skolan ska jobba mot våldsbejakande extremism är ofta slarviga, ofullständiga och riskerar att motverka sitt syfte. Det visar en granskning som Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet gjort. Christer Mattsson, doktor i pedagogiskt arbete, med mångårig erfarenhet av arbete med ungas radikalisering, säger att delar i handlingsplanerna kan ses som uppmaning till lagbrott, till exempel åsiktsregistrering av elever. Han menar att lärare på de orter där det förekommer rekrytering till radikala grupper behöver fortbildning och stöd.
  • Originaltitel: Didaktorn : Att bemöta extremism i skolan
  • Bolag: UR
  • Medverkande: Natanael Derwinger, Christer Mattsson
  • Produktionsår: 2018
  • Ämnen: Pedagogiska frågor Skola och samhälle
  • Språk: Svenska
  • Speltid: 15 min
  • Tillgänglig till: 2025-06-30