UR Teknik

Designkontoret : Toaletten

Offentliga toaletter har de flesta en åsikt om; "kiss på sittringen", "alltid slut på tvålen" och "klaustrofobiskt" är några omdömen. Att hitta ett nytt koncept för en offentlig toalett är veckans uppdrag i Designkontoret. William Blomstrand från Umeå Designhögskola och Katarina Häll från Beckmans Designhögskola tar sig an uppdraget. Vi får följa med i en designprocess som landar i ett intressant förslag. Handledare är industridesigner Lars Eriksson. William och Katarina frågar folk vad som är viktigt vid toalettbesöket, följer med en serviceman till olika toaletter, skissar, diskuterar och bygger modeller. Resultatet blir en toalett med öppet tak, klottervänliga väggar.
  • Actors: William BlomstrandKatarina Häll;
  • Originaltitel: Designkontoret : Toaletten