headphones

UR Historia

Den finlandssvenske friherren Gustaf Mannerheim kom att bli den mest uppburna, men även mest omstridda personen i finsk 1900-talshistoria. Han föds 1867 på ett slott i Åboland. Som barn har han ett häftigt lynne och han blir relegerad från kadettskolan. Efter en katastrof i ungdomen hamnar han i Ryssland där han gör en makalös karriär. Efter ryska revolutionen återvänder han till Finland totalt utblottad och vid 50 års ålder inleds det som kommer göra legendarisk.
  • Originaltitel: Bildningsbyrån – tänka mot strömmen : Gustaf Mannerheim – ett självständigt Finland
  • Bolag: UR
  • Medverkande: Anna Hammarén, Dag Sebastian Ahlander, Thomas Magnusson