headphones

UR Samhällskunskap

Den polsk-judiske barnläkaren Janusz Korczak var en av föregångarna till dagens barnkonvention. I det rysk-japanska kriget arbetar han som läkare och ser hur barnen drabbas hårdast. Det får honom att starta ett barnhem för föräldralösa judiska barn. Men den långa kampen för de minsta i samhället blev också hans död. I augusti 1942 hämtas Korczak och de 200 judiska barnhemsbarnen av nazisterna. Långt efter sin levnadstid fortsätter Korczaks tankar att påverka samhället.
  • Originaltitel: Bildningsbyrån - tänka mot strömmen : Janusz Korczak - föregångare till barnkonventionen
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2018