headphones

UR Samhällskunskap

Bildningsbyrån - mänskliga rättigheter : Simone Ek och Barnkonventionen

Redan på tjugotalet talades det om barns rättigheter, men det var inte förrän 1989 som FN antog Barnkonventionen. Vi träffar Simone Ek, som var chef för internationella Rädda Barnen under 1980-talet, och som påbörjade arbetet med konventionen redan 1979. Det har funnits internationella avtal för hur krig får föras i 150 år men ändå ökar antalet civila offer i krig för varje år. Vi träffar Wissam El Khatim, som flytt från ett krig där hon förlorade sin sexårige son, och Nathalie Wroblewski, som arbetar med folkrättsfrågor på Röda Korset. Röda Korset var initiativtagare till de så kallade Genèvekonventionerna. Programmet anknyter till Barnkonventionen och Genèvekonventionerna.