headphones

UR Samhällskunskap

Bildningsbyrån - ledarskap : Idrottsledare

Det ställs stora krav på den som leder barn- och ungdomsidrott och ändå arbetar de flesta idrottsledare ideellt. Christel Gröndahl i Göteborg är projektledare för "Fotbollslek för yngre tjejer" och tränar även ett av fotbollsklubben Azaleas pojklag. Fotbollsleken låter flickor från förskoleklass till trean pröva på fotboll under lekfulla former. Det handlar inte bara om fotboll på träningen för Azaleas pojklag. Det handlar också om muskler, skador, kost och psykologi. Laget tränar bara tre gånger i veckan eftersom man tycker att det är viktigt att killarna också har tid för sådant som skolan, kompisar och flickvänner. Christel tycker att det är bra med alla föräldrar som ställer upp ideellt som ledare, men det krävs att de får utbildning. "Om man ska vara ledare för barn så behöver man ju veta hur barn funkar", menar hon. Hansi Hinic på Högskolan i Halmstad forskar om psykologiska aspekter på barns och ungas idrottande. Liksom Christel betonar han vikten av att känna till barns utveckling.