headphones

UR Samhällskunskap

Bildningsbyrån - ledarskap : Huvudjägarna anfaller

Hur går det till att få ett chefsjobb? Räcker det med att skicka in en bild, uppfylla det slitna uttrycket resultatorienterad och ha en god kommunikativ förmåga eller måste man dessutom vara lik den som rekryterar? Vi träffar rekryteringskonsulten Arne Nordström på headhuntingföretaget K2 Search. Där är en del av rekryteringsprocessen ett personlighetstest där kandidaten får ta ställning till ett antal påståenden. Men testet väger för det mesta inte tyngst i en rekrytering. Bra referenser och det intryck man ger under intervjuer är viktigare. Sofie Ljungmar läser på Ekonomihögskolan i Lund och har varit inriktad på att bli ledare sedan hon var fyra. Hon deltar i Leadership Academy som riktar sig till dem som är aktiva i studentföreningar och vill använda det engagemanget för att utveckla sina ledaregenskaper. Vi träffar även Hans Börje Andersson som håller på att rekrytera en kommunstrateg i Ängelholm, och Niklas Åklund som headhuntades till sitt jobb på World Trade Center i Malmö.