headphones

UR Samhällskunskap

Bildningsbyrån - ledarskap : Den goda föräldern

I ett företag är det vinstintresset som är målet och relationen mellan chef och personal blir verktyget att nå dit, men i föräldraskapet är relationen målet i sig, säger psykologen Martin Forster, författare till boken "Fem gånger mer kärlek" som används på många föräldrautbildningar. Bildningsbyrån undrar om föräldrar behöver gå på kurs och läsa böcker för att lära sig ledarskap och få en bra relation till sina barn? Och vem är det som är projektledare i din familj? Vi tar med frågan till familjen Jonsson Sunnerås i Malmö. Gunilla Bergensten gav 2008 ut boken "Familjens projektledare säger upp sig". Enligt Gunilla överlåter nästan alla män, inklusive hennes egen, fortfarande ansvaret att leda och fördela arbetet i hemmet på sina kvinnor. Men varför blir det så? Idag erbjuder de flesta kommuner någon form av föräldrakurs. 13 föräldrar samlas på Videdalsskolan i Malmö för den sista träffen i en kurs för tonårsföräldrar. Vi träffar en deltagare.