headphones

UR Biologi

Bildningsbyrån - hälsa : Beröring

Beröring är viktigt för att vi människor ska må riktigt bra. Nyfödda och för tidigt födda barn har ett stort behov av beröring vilket man tagit fasta på vid neonatalavdelningen 210 på Mölndals sjukhus. Lille Lukas får varje dag några timmars hudkontakt med sina föräldrar. I Göteborg driver Bräcke Diakoni ett hospice där gästerna erbjuds taktil massage. Vi träffar Christina Berg som berättar hur beröring kan hjälpa människor att bli lite mer tillfreds i sina svårt sjuka kroppar och få det bättre sin sista tid i livet. Bräcke Diakoni driver också ett fritids för barn och ungdomar med funktionshinder. Denise får massage en gång i veckan och tycker att det får henne att må bättre både i kroppen och i huvudet.
  • Originaltitel: Bildningsbyrån - hälsa : Beröring
  • Bolag: UR