Hoppa till innehåll
  Vänligen logga in för att se på film

Här kan du skapa ett klipp

Obs! tidskoden blir inte alltid exakt. Klippet kan börja någon sekund före eller efter vald tid.
Ange tiden i formatet, (mm:ss)

Kopiera den skapade länken till adressfältet i din webbläsare

UR Pedagogiska Frågor

Barnet och orden - om språk i förskolan : Vad är det som hindrar?

Om olika typer av språkstörningar och språkförsening. Gäst är logopeden och forskaren Carmela Miniscalco som beskriver vad en språkstörning är. Att det handlar om tal och uttal, men också om språkförståelse och om viljan att kommunicera med andra. Vi möter ett par tvillingbröder med grava språkstörningar som går på språkförskola. Vi får en inblick i logopedernas sätt att träna och förhålla sig till språkförskolans elever och pojkarnas mamma berättar vad språkförskolan betytt för deras språkutveckling. I Västerås använder man en ny metod för att få bort stamning. Lidcombemetoden är ny i Sverige och handlar om målmedveten träning som sätts in i mycket tidig ålder. I Rågsved arbetar man med mycket rörelser i förskolan.