UR Pedagogiska Frågor

Att hata matematik

Vi får följa fyra elever som under grundskolan förlorade motivationen och djupare förståelse för matematik. Vi möter också deras lärare Anna Vaez. Hon är en engagerad lärare på ESS-gymnasiet, en skola med specialpedagogisk profil, där eleverna studerar grundskolematematik i gymnasiemiljö. Hennes elever kämpar hårt, och med mycket stöd och hjälp når de till slut målet, ett godkänt betyg. Anna Vaez delar med sig av metoder som kan appliceras på alla nivåer. Syftet är att inspirera lärare att skapa förutsättningar för elever att förstå matematik. Hur kan eleverna utveckla förtrogenhet med grundläggande matematiska begrepp och metoder - och hur kan de få förståelse för hur dessa kan användas?