UR Samhällskunskap

All rätt i världen : Räknas min åsikt?

Enligt svensk lag räknas alla som är under 18 år som barn. Enligt FN:s barnkonvention har barn vissa bestämda rättigheter varav en av de viktigaste är att vuxna har skyldighet att lyssna på barns åsikter och vilja. Skolan är en självklar plats där barn och unga kan och har rätt att påverka - mer än vad de själva tror. Marith Welin-Berger berättar om hur hon och de andra eleverna på Norra Real i Stockholm arrangerade en modevisning till stöd för Operation Dagsverke - trots lärarnas tveksamhet. Dessutom möter vi Simone Ek som är pensionerad efter att ha arbetat för Rädda Barnen. Hon var en av de svenska representanter som deltog i skrivandet av FN:s konvention om barnets rättigheter.