Spelfilm plus Drama

Viva

Unge Jesus lever i skuggan - han är en doldis i jämförelse med sina skamlösa arbetskamrater på en nedgången dragqueen-klubb i Havanna. Men i hemlighet drömmer han om att själv stå i strålkastarljuset och med hjälp av den erfarna klubbägaren Mama, får han chans att börja uppträda på baren. Jesus förvandlas till Viva när han kliver ut på scen och trollbinder publiken, allt går äntligen bra för Jesus, tills den dag hans sedan länge frånvarande pappa oväntat dyker upp. Jesus blir tvungen att göra ett livsavgörande val.

”Det hjälper inte att vara ett offer, den tid du har var dig själv fullt ut”. Det rådet får
den unge Jésus av Mama, en äldre dragqueen, när han förtvivlad kommer till den nedgångna klubben i Kubas huvudstad Havanna. I den meningen sammanfattar han helafilmens historia och bärande idé”. Björn G Stenberg, Uppsala Nya Tidning

Ett enastående porträtt av en ung fin kille och hans sökande efter identitet och tillhörighet. Ett givet val om temat är hbtq, genus, normkritik Ann Nordström, Film och Skola.

Läs mer på imdb

• Originaltitel: Viva