Spelfilm plus Dokumentär

Överlevarna

Annandagen 2004. Hur gå vidare när du förlorat allt? Fyra svenska familjer, sammanlagt 19 personer, firade jul på paradisstranden i Khao Lak 2004. Klockan 10:45 på annandagen var endast tre vuxna och två barn kvar. Hur var det möjligt att leva vidare - när allt som är värt att leva för är borta? Det överraskande svaret får vi tio år senare - i en berättelse om djup vänskap, kärlek och det goda i livet. Tsunamikatastrofen, det nationella traumat och konsekvenserna är den kanske viktigaste berättelsen om Sverige och svenskar detta årtionde. Gestaltningen är nyskapande innovativ.

Folke Rydéns dokumentärfilm om de som överlevde tsunamin 2004, och som har hittat helt nya familjekonstellationer, är i första hand en uppbygglig film om läkande. Se den, på vilken skärm som helst, uppmanar Jan Söderqvist, SvD.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: Lucky dogs