Spelfilm plus Drama/komedi/klassiker

Il Postino

Mario är en försynt man runt fyrtio som är förälskad i byns vackraste kvinna, servitrisen Beatrice. Men han är alldeles för blyg för att berätta det för henne. När den store poeten Pablo Neruda, som befinner sig i exil i Italien i början av 50-talet, flyttar till den vackra ön anställs Mario som hans personliga postiljon. Mellan de två udda männen växer en varm vänskap fram. Och vem vet, kanske kan Neruda hjälper Mario att hitta de rätta orden för att fånga Beatrice intresse - och hjärta.

Oscarbelönad för bästa musik. Oscarnominerad för bästa film, bästa regi, bästa manliga huvudroll och bästa manus efter förlaga.

En romantisk pärla från 1994 som kan väcka intresse för poesi och nobelpristagaren Pablo Neruda.

• Produktionsland: Italien/Frankrike/Belgien
  • Bolag: Studio S