Spelfilm plus Dokumentär

Hitlers Hollywood

Hitler's Hollywood - den tyska filmen under propagandaåren 1933 - 1945
Hitler's Hollywood handlar om den viktigaste och mest dramatiska tiden i den tyska filmhistorien. Vad avslöjar de nazistiska filmerna från det tredje riket om denna period och om folket som följde dem? Hur kan dessa filmer, inklusive myterna, historierna, de öppna lögnerna och dolda sanningarna, påverka framtidens filmhistoria?

Det tredje rikets filmvärld var en tungt censurerad bransch som samtidigt längtade efter att bli den tyska drömfabriken. Till exempel producerades den nazistiska "blockbustern" Münchhausen, på beställning av Joseph Goebbels. De skapade också sitt eget filmstjärnesystem och använde sig av de allra senaste marknadsföringsmodellerna. Runt 1000 långfilmer gjordes i Tyskland under 1933-45, men bara ett mindre antal av dessa var öppet nazistiska propagandafilmer. Trots det kan få anses ha varit endast harmlöst nöje. Vi  tittar på dessa filmer och människorna bakom dem. Hur blev stereotypa bilder och tankar om "fienden", värderingar kring kärlek och hat,  side-kicks, fanatiker, karriärister, opportunister, rebeller, desertörer, ynkryggar och modiga män inplanterade i åskådarnas huvuden genom bioduken?

Kända namn inom de nazistiska filmerna passerar i revy: Hans Albers, Heinz Rühmann, Theo Lingen, Gustav Knuth, Zarah Leander, Ilse Werner, Marika Rökk, Grete Weiser, Heinrich George, Luis Trenker, Veit Harlan, Leni Riefenstahl, Karl Ritter och många många fler. Och vi berättar om de andra: Helmuth Käutner, Detlef Sierck (senare känd som Douglas Sirk), G.W.Pabst och Erich Kästner.

• Produktionsland: Tyskland
  • Bolag: Njutafilms