Filmnavet Religionskunskap

Våra högtider – påsken i folktron

När vi hör ordet påsk så tänker säkert många av oss på påskägg, påskkärringar, påskeld och så påskharen förstås. En del av traditionerna kommer från folktron och det är det som filmen handlar om. Vi äter massor av ägg och får kanske också dekorerade pappersägg fyllda med godis som presenter. Ibland gömmer en hare äggen så barnen sedan får leta efter dem och det är egentligen en symbol för fruktsamhet, för naturen som vid påsk åter börjar vakna till liv. Visste du att det engelska ordet för påsk ”Easter” kommer av den forntida germanska fruktbarhetsgudinnan Ēostre? Påskharen ser dock inte likadan ut överallt, exempelvis i Australien är det i stället en punggrävling som gömmer äggen. Filmen är skriven av en etnolog, författare och forskare som också deltar i filmen och hjälper oss svara på och resonera om frågeställningarna:

• Hur firar vi påsk?
• Varför firar vi påsk?
• Hur har vi firat påsk genom åren?
• Varifrån kommer seden med påskkäringar?
• Varför målar vi påskägg och leker med dem?
• Varför lägger påskharen ägg?

Om filmserien: Våra högtider är en filmserie om våra största och viktigaste högtider och traditioner som firas i Sverige. Syftet med filmserien är att ge eleven fördjupade kunskaper om våra högtider och traditioner och ökad förståelse för att högtider och traditioner ser olika ut, och att de förändras. Ju mer kunskap vi har om våra egna högtider och traditioner desto tryggare kan vi känna oss i mötet med olika kulturer. Varje högtid har flera ursprung. Det finns både ett religiöst ursprung och ett ursprung utifrån vår folktradition. Filmserien Våra högtider består av filmer både om våra religiösa och folktraditionella högtider och traditioner. I filmserien deltar etnologiska experter och religionsvetare som faktagranskare och som manusförfattare.