Filmnavet Samhällskunskap

Trygg i trafiken - cykla

Syftet med filmen är att eleven lär sig trafikregler för säker cykling i trafiken.

Barnen Enya och Alvin har fått i uppgift i skolan att lära sig vägmärken och hur man cyklar i trafiken. De träffar vännen Ola som hjälper dem att förstå med hjälp av olika exempel och händelser hur man tar sig fram med cykel i trafiken. Bland annat får de veta skillnaden mellan cykelpassage och cykelöverfart, hur man cyklar på en gemensam cykel- och gångbana, hur man beter sig vid en järnvägsövergång och hur man med hjälp av äggexemplet förstår hjälmens betydelse. Filmens manus har utarbetats med hjälp av bland annat NTF - Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande.