Filmnavet Historia

Sveriges historia – Frihetstid och Gustav III

Frihetstiden började vid 1720 och betyder frihet från kungligt envälde. En tidig form av industrialism kom till Sverige. Potatisen kom till Sverige. Sverige fick nu en hel del vetenskapsmän som Linne – botanikens fader och Anders Scheele som upptäckte syret. Det bodde runt 1.8 miljoner människor i Sverige. I slutet av frihetstiden blev Gustav III kung. Under 1700-talet utkämpade Sverige tre krig mot Ryssland.

LÄROPLAN - LGR 11 Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6 -Ökat utbyte och jordbrukets omvandling, cirka 1700-1850. -Den stora folkökningen samt dess orsaker och konsekvenser för olika människor och grupper. -Framväxten av parlamentarism, partiväsen och nya lagar i Sverige. -Vad historiska källor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berätta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män. -Hur historia används och historiska begrepp Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser. -Hur historiska personer och händelser, till exempel drottning Kristina, Karl XII och häxprocesserna, har framställts på olika sätt genom olika tolkningar och under skilda tider.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm