Filmnavet Samhällskunskap

Safiyahs resa

I filmen berättar 12-åriga Safiyah om hennes och hennes familjs resa från Palestina till Sverige. Hon berättar om hur det var att leva i Palestina och om hennes skola. Vi får veta varför de inte kunde bo kvar i Palestina och varför de tvingades fly. Safiyah berättar om den dramatiska båtresan över Medelhavet och hur de kom till Sverige. Vi får höra om hur hon tyckte det var att komma till det nya landet Sverige, med nya platser att bo på och inte minst hur det var att komma till en ny skola. Safiyah berättar också om sin familj, vad hon gör på fritiden och vilka framtidsdrömmar hon har.

Filmen Safiyahs resa - Barnets rättigheter och integration, är en film i ämnet Samhällskunskap, men kan även användas i ämnet Religion. Filmen passar framför allt bra för elever på grundskolans årskurs 4-6, men också för elever på högstadiet. Och även elever på gymnasium och vuxenelever kan med fördel ta del av filmen. Filmen är producerad enligt Lgr 11. Filmen är producerad med utgångspunkt från Barnkonventionen som är FN:s konvention om barns mänskliga rättigheter.