Filmnavet Samhällskunskap

Offentlig förvaltning i Sverige

I Sverige har vi medborgare, gammal som ung, rätt till en viss service från samhället. Men hur kan man vara säker på att man får den service som riksdagen och regeringen har beslutat om? "Att förklara vad offentlig förvaltning är på ett snabbt och enkelt sätt är ganska svårt". Därför gör skolungdomarna Adam och Ellen en film som skolprojekt, för att lära sig mer om ämnet. Under deras inspelning av filmen görs ett besök på regeringskansliet på Rosenbad, där de får veta mer om departement och myndigheter. Adam kan inte förstå att det finns så många myndigheter och vad alla sysslar med. Därför åker de till skolverket för att göra en intervju med generaldirektören. Vilka uppgifter har skolverket och vad är ett regleringsbrev? Filmen ger svaret. I varje län i Sverige finns en länsstyrelse, det är statens filialkontor ute i landet. Redan år 1634 inrättades våra länsstyrelser i Sverige, men sedan dess har många av deras uppgifter förändrats. Adam ringer till landshövdingen i Västra Götaland för att ta reda på vad de gör nuförtiden. Många av de beslut som riksdagen och regeringen beslutar om när det gäller till exempel dagis, skola och äldrevård är det kommunens ansvar att se till att det genomförs. En stor del av landstingens arbete handlar om att få en bra och fungerande hälso- och sjukvård, men de tar även hand om delar av kulturen. Adam och Ellens vänskap växer och de får riktigt kul tillsammans, även om allt inte går deras väg. Den stora utmaningen för dem blir att redigera ihop sin egen film. En lättsam, viktig och underhållande film om ett "tungt" ämne.