Filmnavet Samhällskunskap

Juldagen

I detta kunskapsklipp får vi veta mer om juldagens betydelse inom kristendomen och vad som firas. LÄROPLAN - LGR 11 Övergripande mål och riktlinjer - Kunskaper Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola: - har fått kunskaper om och insikt i det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet - kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia, Kursplan 1-3, 4-6 Samhällsorienterade ämnen - Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. (Centralt innehåll) Religionskunskap - I dagens samhälle, som är präglat av mångfald, är kunskaper om religioner och andra livsåskådningar viktiga för att skapa ömsesidig förståelse mellan människor. (Syfte) - Undervisningen ska även ge kunskap om och förståelse för hur kristna traditioner har påverkat det svenska samhället och dess värderingar. (Syfte) - Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer. (Centralt innehåll) Modersmål - reflektera över traditioner, kulturella företeelser och samhällsfrågor i områden där modersmålet talas utifrån jämförelser med svenska förhållanden. (Syfte) - Traditioner och högtider som eleven möter i olika sammanhang. (Centralt innehåll)