Filmnavet Religionskunskap

Hinduism - högtider

Den här filmen handlar om hinduismens vanligaste högtider. Året är fullt av högtider och traditioner! Vilka är hinduismens största högtider och traditioner? Hur firas de? Och varför? I filmen får vi reda på vilka de vanligaste högtiderna och traditionerna är inom hinduismen. Vi möter företrädare för hinduismen som berättar om hur och varför de firar diwali, holi och navaratri. I filmen får vi också träffa andra hinduer som uttrycker vad högtiderna betyder för dem. Dessutom möter vi religionsvetare som också resonerar kring filmens frågeställningar: • Vilka är religionens viktigaste högtider? • Hur firar man högtiderna? • Varför firar man dem? • Firar män och kvinnor högtiderna på samma sätt?

OM filmserien INblick i världsreligionerna: Syftet med filmserien “INblick i världsreligionerna” är att ge eleven djupare kunskaper om och ökad förståelse för andra religioner. Filmserien ska inspirera till att jämföra och resonera kring religionerna. En unik filmserie med filmer om de fem världsreligionerna ur ett svenskt perspektiv - Kristendom, Islam, Judendom, Hinduism och Buddhism. Exempel på fokusområden är Heliga rum, Heliga skrifter, Andliga ledare, Levnadsregler, Tro och Identitet och Högtider. Vilka centrala tankegångar finns i våra världsreligioner och hur tar de sig uttryck i heliga rum och platser, heliga skrifter, ritualer, högtider, levnadsregler, ledarroller, symboler, frågor om döden m.m.? Vilken betydelse har religionerna för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet? Hur resonerar de olika religionerna kring jämställdhet och könsroller? Filmserien INblick i världsreligionerna är en filmserie i religion för årskurs 6 och uppåt och bygger på läroplanen för grundskolan Lgr 11.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm