Utbildningsfilm Religion

Barn frågar om hinduism

Hinduismen är en av världens äldsta religioner och som hindu tror man på själavandring. Att själen vid dödens inträde vandrar vidare till en ny kropp, en ny existens. Det nya livet styrs av gärningarna från de det gamla livet; det man har sått i sitt tidigare liv får man skörda i sitt nästkommande. Man kan därför reinkarneras som människa, djur eller växt. Det är en insikt som väcker aktsamhet gentemot allt liv, men kan man vara hindu och äta kött då? Vi får också lära oss om de hinduiska högtiderna och hur de firas. Filmen tar även upp en del av innehållet i de heliga Vedaskrifterna som berättar om de största hinduiska gudarna men som också innehåller undervisande och filosofiska texter.

Vare sig du är troende eller inte så krävs det en kunskap om världens religioner och deras roll i vårt samhälle. I en global värld är det kanske viktigare än någonsin att veta och känna till varför och hur vissa religiösa riter genomförs för att vi ska få en ökad förståelse för varandra.
I serien "Vad tror du på? Barn frågar om ..." besvaras just yngre barns ibland mycket raka frågor om religion av religiösa företrädare. Vad innebär det att leva ett religiöst liv?

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2016