Utbildningsfilm Historia

Världens undergång – Angrepp, 1939

1939 allierar sig Hitler med Stalin och invaderar sedan Polen. Frankrike och Storbritannien ser ingen annan utväg än att förklara krig mot Tyskland, vilket dock inte hindrar Tyskland och Sovjetunionen från att lugnt och stilla dela upp Polen mellan sig. Förföljelserna av Judar och Zigenare tar sin början. I Väst börjar nu låtsaskriget, en tid av väntan och osäkerhet, men också av hopp. Fransmännen och Britterna har inte glömt lidandet under första världskriget och hoppas fortfarande att man kan undvika ett nytt krig. Samtidigt förbereder Hitler sin riskabla plan för att invadera Frankrike. Kommer de allierade att gå i den fällan?
  • Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2009