Utbildningsfilm Astronomi

Universums mysterier – Svarta hål

Universum har många hemligheter men några av dem har forskare numera ledtrådar till! Med hjälp av dramatiserad grafik får du ta del av nya spännande forskarrön. Häng med in i ett svart hål, ned i en supervulkan, gå på månpromenad eller åk till Jupiters måne!

Hur bildas ett svart hål? Hur påverkar deras enorma krafter vårt universum? Och vad skulle hända om man kunde färdas in i svart hål? Finns ingången till parallella universum på andra sidan av hålet? Och går det att kröka rymden?

När det gäller rymden går det att ställa nästan hur många frågor som helst! I den här filmen får några av dem svar, och du får se vad forskare tror sig veta idag. Samtidigt får du kunskap om bl.a. Albert Einsteins ekvationer, singulariteten, maskhål, röda jättar,supernovor, gravitation och Big Bang.

Ålder för filmen bör ses som en fingervisning. Vi rekommenderar alltid att läraren ser filmen innan visning för att avgöra om den passar eleven/klassen.