Utbildningsfilm Teknik

Toalett – teknik möter behov, kort version

Varje dag går du på toaletten. Ibland hemma hos dig, ibland i skolan eller träningshallen. Om du har rest utanför Sverige har du nog upplevt annorlunda toaletter. Men hur mycket har du egentligen reflekterat över toalettens funktion och hur praktisk den är? Det finns många andra som har det!

I alla tider har människor behövt ”tömma sig” och systemen för att slippa obehagliga lukter, bakterier och sjukdomar har utvecklats. Vi får möta den östasiatiska kulturen kring toalettbesök och se hur gamla traditioner och ny teknologi möts. Men är god sanitet en rättighet för alla i världen? Och hur ser din perfekta toalett ut?

Filmen är en kort version från film som tidigare visats på UR under namnet ”Nya tider för toaletten”.

Globala målen för hållbar utveckling - logo   Globala målet 6 - rent vatten

6.2 Säkra tillgången till sanitet, hygien och toaletter för alla

Senast 2030 säkerställa att alla har tillgång till fullgod och rättvis sanitet och hygien och att ingen behöver uträtta sina behov utomhus. Särskild uppmärksamhet bör ägnas åt behoven hos kvinnor och flickor samt människor i utsatta situationer.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2020