Utbildningsfilm Kemi, Biologi

Saltets betydelse

Salt var förr som olja är för oss idag, enormt värdefullt! Det startar filmen om saltets betydelse från förr till idag, hur salt då som nu används som bevarande av mat och som smakförhöjare. Men saltet finns också i havsvattnet och i våra kroppar. En effekt av att livet anses ha börjat i havens salta vatten.

Saltet är huvudingrediens i den osmotiska processen i celler och kräver en viss balans. Utifrån det får vi lära oss varför människor blir uttorkade av att dricka havsvatten. Den kemiska vetenskapen bakom salt som joner beskrivs och även hur vi kan utvinna saltkristaller på olika delar av jorden.

Tidkoder i filmen:
00:00 Introduktion