Utbildningsfilm Historia

Mayafolken – Kultur och religion

Mayafolken trodde på en gud men den fanns i många skepnader som olika helgon. Sambandet gud och blod var nära så ofta offrade man blod genom att göra snitt i penisar, läppar och armar. Även när de spelade pelota (en bollsport) offrade de förlorarlagets lagkapten! Palenque var gudarnas stad, här byggdes Inskriptionstemplet som rymmer många hemligheter och här var även den största härskaren Pacal I’s högsäte (600-talet). Många kulturella inskriptioner och bilder har hittats här och runtomkring. När Mayacivilisationen förfaller flyttar de norrut där det finns vattenkällor och beblandas med Toltekerna från Mexiko. Men de behåller mycket av sin kultur som finns kvar än idag!

• Produktionsland: Spanien
  • Produktionsår: 2023