Utbildningsfilm Historia

Karl XII 300 år

År 2018 var det 300 år sedan Karl XII sköts till döds. Det hände när han observerade ett tillslag mot en borg i Norska Fredrikstens fästing utanför Halden. Karl XII var en mytomspunnen kung som krigade och stred i hela sitt liv som regent. Han hade en orädd attityd och förmåga att driva soldaterna till det yttersta. Vi får följa hans tuffa resa tillsammans med soldaterna genom Östeuropa och delar av forna Sovjet ner till Turkiet.

I filmen får vi en fantastisk inblick i hur kriget med de karolinska soldaterna kunde ha sett ut för 300 år sedan med hårda kalla vintrar och krutrök. Vi får höra forskare och ögonvittnens berättelser och se konstverk som beskriver de fasansfulla slagen som kungen och hans mannar överlevde.

• Produktionsland: Sverige
  • Produktionsår: 2018