Utbildningsfilm Historia

Inkariket – Andernas erövrare

Som ett romerskt imperium eller likt en framgångsrik Djingis Khan spred sig inkariket som en löpeld i Sydamerika från Ecuador i norr ner till södra Chile och Argentina. De begåvade imperialisterna tog lärdom och hämtade det bästa från var och en av de över 200 etniska grupperna. Det gjorde att kunskaper om bevattningar, odling, förädling och ingenjörskonst var väl utvecklade. Men de hade inte skrivkonsten. Istället hade de knutförsedda trådknippen för bokföring. Inkafolket tillbad solguden främst och härskaren var släkt med solguden och stod över alla lagar. Idag kan vi tacka inkafolket för potatisen, majsen och tomaterna.

Trots att de inte kände till hjulet kunde de bygga fantastiska byggnader och vägar med avancerad ingenjörsteknik.

• Produktionsland: Spanien
  • Produktionsår: 2023