Utbildningsfilm Historia

Andra världskriget – ett svensktyskt familjeöde

Genom smalfilmer, radio, intervju och rekonstruktionsfilmer får vi uppleva andra världskriget utifrån den då tyske soldaten Günther. Nygift med en svenska och boende i Berlin får han en inkallelseorder 1939. En inkallelse som kom att bli en militärtjänstgöring som varade i 22 månader innan han fick en permission.

Som soldatläkare är kriget bekvämt fram till 1943, därefter filmar inte Günther längre men skriver dagbok och brev. Och vid krigets slut blir han krigsfånge i ryska Sibirien. Men får komma hem till familjen nästan tio år senare.

Günthers intresse för filmning och dagboksskrivning är bevarade av barnen, så även minnen av hans berättelser. Trots det fick barnen en chock av en uppdagad hemlighet långt efter föräldrarnas bortgång.

• Produktionsland: Sverige
  • Produktionsår: 2021