Filmnavet Historia

Ekonomi - privat hushållning

Det ekonomiska livet blir allt mer komplicerat och det krävs att man kan något om samhällsekonomi. Som privatperson i ett hushåll är lön en del av intäkterna. Hur mycket en familj har över i plånboken efter alla utgifter beror förstås på hur mycket kostnader man har. Eftersom oförutsedda uppgifter kan uppstå kan det vara bra att ha sparpengar. LÄROPLAN LGR 11 Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6 Samhällsresurser och fördelning - Privatekonomi och relationen mellan arbete, inkomst och konsumtion. - Det offentligas ekonomi. Vad skatter är och vad kommuner, landsting och stat använder skattepengarna till. - Ekonomiska villkor för barn i Sverige och i olika delar av världen. Några orsaker till, och konsekvenser av, välstånd och fattigdom. - Digitaliseringens betydelse för individen, till exempel ökade möjligheter till kommunikation och elektronisk handel.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: MNM