Rättigheter

Villkor för provmånad

Inloggningen på Film och Skola får användas av lärare, för att förhandsgranska eller visa film för elever. Elevkonton/inloggningar är inte tillåtna, om inget annat avtalats. Som lärare har du rätt att testa våra utbildningsfilmer i 30 dagar utan kostnad. Provmånaden är inte bindande utan upphör automatiskt att gälla efter provtidens slut.

Alla lärare har rätt att testa tjänsten en (1) gång. Det är inte tillåtet för samma lärare att registrera flera olika mejladresser, för att på så vis använda tjänsten under längre tid än 30 dagar. Det är inte heller tillåtet för en skola att systematiskt använda vår provmånad för sin undervisning genom att logga in med många användare. Provmånaden är enbart tänkt för utvärdering av tjänsten. Ev. missbruk faktureras i efterhand.

Tips! Behöver du förlängd utvärderingstid kan du kontakta oss på info@filmochskola.se.

Visar du film i skolan? - om institutionella rättigheter

Visar du film i skolan behöver du känna till reglerna för institutionella visningar. Numera är film lätt att få tag på. Det kan vara frestande att visa en butiksköpt dvd, ett inspelat TV-program eller logga in på en filmsajt. Det är ju så enkelt! Men det är som med musik: Ska alla som gör film kunna fortsätta med det behöver de få ersättning för sitt arbete. Därför finns regler om visningsrätt. Vi har tillsammans ansvar för att de följs.

Läs mer på upphovsrätt.nu om regelverket.

Med en giltig Swedish Film Licens som ingår i våra spelfilmsabonnemang får du förutom att strömma spelfilm från Film och Skola göra följande:

• Du får låna eller köpa en film* i butik och visa i skolan.
  • Du får ladda ned en film* från en legal sajt och visa i skolan. Gäller dock ej abonnemangstjänster.
  • Du får visa strömmande filmer*  via legala sajter i skolan. Gäller dock ej abonnemangstjänster.

* Gäller endast filmer från filmbolag som medverkar i Swedish Film Licensen.