Utbildningsfilm Historia

Världens historia – Upplysning

I Världens historia reser tittaren genom tid över hela världen till avgörande vändpunkter i mänsklighetens historia, till platser och händelser som format världen vi lever i. Serien skildrar tiden från de första människornas kamp för överlevnad fram till den digitala revolutionen.

Världen är avgränsad. I norr härjar vikingarna; i söder blomstrar islam. Men i krig byts även vetenskaplig kunskap och idéer. Det här programmet skildrar bland annat hur Ryssland grundades, Islams gyllene ålder och staden Istanbuls födelse. Du träffar även Djingis Kahn, Khublai Kahn, Marco Polo, Mansa Moussa och Leonardo da Vinci.

Tidkoder och kapitelbeskrivning:

• 00:07 Inledning. Vikingar. Handelsplatsen Kiev. Oleg och ruserna. Vladimir den store och ortodox kristendom.
  • 09:44 Islams gyllene ålder, med utbyte av idéer och kulturer. Matematik och naturvetenskap. Córdoba i Spanien.
  • 14:27 Djingis Kahn. ”Pax Mongolica”.
  • 22:34 Marco Polo och Sidenvägen. Khublai Kahn.
  • 28:47 Kairo 1304. Mansa Moussa, världens rikaste man (guld). Mali-riket. ”Den katalanska världskartan”. Djingareyber-moskén.
  • 34:18 Kristendom vs islam. Belägringen av Konstantinopel 1453. Hagia Sofia – kyrkan som blev en moské. Mehmet II. Staden Istanbuls födelse.
  • 43:52 Italien. Renässansen. Leonardo da Vinci. Perspektivteckning. Avslutning
  • Produktionsland: Storbritannien