Utbildningsfilm Biologi

OM – ryggmärgsskada

Hugo frågar Kim varför han sitter i rullstol. Så här fungerar det. När kroppen ska röra sig behöver hjärnan motoriska nerver i ryggmärgen – inuti ryggraden – så att musklerna kan röra sig. Ryggmärgens kopplar ihop hjärnan med musklerna. Den börjar i hjärnan och går längst ner till ryggslutet. Tack vare det här systemet kan vi röra armar och ben. Om nerverna klipps av genom en olycka kan hjärnan inte få musklerna att röra sig. Men en skada i ryggmärgen kan, som i Kims fall, också orsakas av en sjukdom.

Kim är en glad kille som sitter i rullstol och har en allvetande digital kompis vid namn Omni. Tillsammans förklarar de på ett tydligt och enkelt sätt vanliga funktionsnedsättningar -variationer.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2022