Utbildningsfilm Historia, Bild

Konstverk speglar sin tid – Badarna i Asnieres, 1884

I slutet av 1800-talet betraktas staden Asnières-sur Seines som en badort av parisarna. På den nyinstiftade vilodagen för arbetare samlas lediga människor här. Konstnären George Seurat är också på plats med skissblocket. Motivet han har valt är nyskapande för det återspeglar industrialismens genombrott. 50 år tidigare fanns varken fabriken, järnvägen eller de söndagslediga arbetarna i förgrunden. Seurats måleriteknik är också nyskapande och kom att kallas pointillism.

Tavlan hänger idag på The National Gallery i London.

Programmen i serien undersöker konsthistorien på ett nytt sätt. Varje film analyserar ett konstverk, och lyfter samtidigt detaljer i målningarna för att berätta om den tidsanda som rådde. Genom bildanalysen och dess tolkningar framträder en rik bild av en historisk epok, som belyser allt från krig, ekonomi, revolution, tro eller vetenskap.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2016