Utbildningsfilm Historia, Geografi

Cooks upptäcktsresor

På 1700-talet dominerar Storbritannien nästan alla jordens hav. Brittiska marinofficerare är utmärkta sjömän och den skicklige navigatören James Cook är en av dem. Med tre ton surkål, pressad citron och en grupp vetenskapsmän seglar Cook 1768 iväg och lyckas därmed helt undvika skörbjugg ombord. Han seglar över både södra och norra polcirkeln. Stilla havets övärld utforskas. Dessutom återupptäcks Australien och Nya Zeeland! I allt detta hade kartografin en central roll, vilket förklaras med koordinatsystem, longituder och latituder.

Men redan före Cooks resor hade erövringar och handelsutbyte pågått. Portugiser, holländare och spanska sjömän hade rört sig i områdena utan att det blivit allmänt känt. Men oavsett − James Cooks sjöresor och exakta sjökort imponerar än idag!

• Hur levde besättningen ombord?
  • Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2018