UR Svenska

Världens språk : Läskunnighet och ekonomi

Hur påverkar läskunnigheten ett lands ekonomiska utveckling? Utan läskunnighet ingen utbildning, inte heller någon användning av datorer vare sig för kommunikation eller kunskapsinhämtning. Läskunnighet påverkar dessutom vår förmåga att tänka abstrakt och vårt kritiska tänkande. I Europa är läskunnigheten i stort sett 100 % om man bortser från Portugal, Grekland och de före detta jugoslaviska länderna. Både Portugal och Grekland befinner sig i akut ekonomisk kris. I Portugal fanns länge en tradition att äldsta dottern inte gick i skolan utan stannade hemma och tog hand om familjen. Det ledde till att det skapades en stor grupp av analfabeter. Idag lever inte den här traditionen vidare, men Portugal har ändå stora problem med läskunnighet. 7 % av befolkningen är analfabeter.
  • Originaltitel: Världens språk : Läskunnighet och ekonomi
  • Bolag: UR