UR Idrott Och Hälsa

Stillasittande beteende kan kopplas till depression, och till viss del även till ångestsymtom. Men det är skillnad på passivt och mer aktivt stillasittande. Tv-tittande och slösurfande verkar öka riken för depression, medan däremot att läsa, lösa sudoku eller arbeta kan skydda mot depression. Eva Andersson, docent vid GIH, berättar om samband mellan stillasittande och psykisk ohälsa. Inspelat den 24 mars 2021 på Gymnastik- och idrottshögskolan. Arrangör: Gymnastik- och idrottshögskolan.
  • Actors: Eva Andersson;
  • Originaltitel: UR Samtiden - Långvarigt stillasittande - en hälsofara i tiden : Stillasittande och psykisk ohälsa
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2021