UR Idrott Och Hälsa

Metastudier visar att långvarigt stillasittande ökar risken för total dödlighet, diabetes, hjärtkärlsjukdom, cancer, självmord, leversjukdom, magsår, parkinson och alzheimer. Maj-Lis Hellénius, professor i allmänmedicin vid Karolinska institutet, berättar varför stillasittande är farligt och om vikten och nyttan av rörelsepauser. Inspelat den 24 mars 2021 på Gymnastik- och idrottshögskolan. Arrangör: Gymnastik- och idrottshögskolan.
  • Actors: Maj-Lis Hellénius;
  • Originaltitel: UR Samtiden - Långvarigt stillasittande - en hälsofara i tiden : Stillasittande och fysisk hälsa
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2021