UR Idrott Och Hälsa

Elin Ekblom Bak, forskare i folkhälsa vid GIH, berättar om stillasittande som ett hot mot hälsan, med utgångspunkt i en bok som sammanfattar forskningsläget. Det kan vara för enkelt att bara se stillasittande som motsatsen till fysisk aktivitet. Även en aktiv soffpotatis - alltså en person som visserligen motionerar regelbundet men sitter still under långa perioder - löper hälsorisker. Inspelat den 24 mars 2021 på Gymnastik- och idrottshögskolan. Arrangör: Gymnastik- och idrottshögskolan.
  • Actors: Elin Ekblom Bak;
  • Originaltitel: UR Samtiden - Långvarigt stillasittande - en hälsofara i tiden : Stillasittande - en översikt
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2021