headphones

UR Filosofi

Bildningsbyrån - tänka mot strömmen : Sartre - kvinnorna och existentialismen

Jean-Paul Sartre, filosof och författare, var en av ledarfigurerna för existenatialisterna. Efter grundskolan började han studera filosofi på elitskolan École Normale Supérieure. Där träffade han Simone de Beauvoir. I deras relation kom kärlek och utbyte av tankar i första hand, i övrigt fick de vara otrogna och var fria att göra vad de ville. Sartres idéer grundade sig i att allt egentligen är meningslöst eftersom vi ändå ska dö. Var och en är således fri att bestämma vem de vill vara. Professor i idé- och lärdomshistoria Svante Nordin, bibliotekarien Jan Hoff och Ingar Brinck, professor i teoretisk filosofi berättar om Sartres liv och idéer.
  • Actors: Svante NordinMikael FunkeJan HoffIngar Brinck;
  • Originaltitel: Bildningsbyrån - tänka mot strömmen : Sartre - kvinnorna och existentialismen
  • Bolag: UR
  • Produktionsår: 2017