UR Historia

Barnens århundrade : 1990-tal En mössa till morfar

I början av Ulf Starks berättelse om 1990-talet sitter Emma och hennes morfar framför tv-n och tittar på Bingolotto. De vinner inte den här gången heller, så det blir ingen resa till Bali som de drömt om. Men Emma får komma ut och resa ändå. Hennes cirkusgrupp ska uppträda på Vattenfestivalen i Stockholm! Där är det ett myller av människor och nu händer det som inte får hända, Emma tappar bort sina kamrater och går vilse... I faktadelen berättas mera om 90-talet. Det kom t ex en ny slags musik, rap, och ett nytt betygssystem och så gjorde datorn och Internet sitt stora intåg i världen. I Jugoslavien blev det krig och många människor flydde därifrån till Sverige.
  • Actors: Ulf StarkSara FahlanderHelena FrimanGitten SkiöldKajsa Ohrlander;
  • Originaltitel: Barnens århundrade : 1990-tal En mössa till morfar