headphones

UR Värdegrund

Barnaministeriet dokumentär : Killsnack i omklädningsrummet

Att idrotta är en viktig del av livet för många barn. Nästan 90 procent av alla barn och unga har någon gång under sin uppväxt varit med i en idrottsförening. För många blir sporten ett sätt att hitta sitt umgänge och en tillhörighet. 18-åringarna Shanga Aziz och Rogerio Silva spelade fotboll under uppväxten tills de fick skador som tvingade dem att sluta. Då, när de såg tillbaka, började de tänka på de dåliga värderingar och det sexistiska snack som förekommer i omklädningsrummen. Nu åker Shanga och Rogerio runt till olika idrottsföreningar och pratar med unga killar om jämställdhet, machokultur och vikten av att våga vara sig själv.