2022-10-17

FN-dagen 2022

Snart är det FN-dag och dags att uppmärksamma mänskliga rättigheter. Ett filmtips inför 24 oktober är att använda Film och Skolas temasida "Mänskliga rättigheter". Där finns många bra filmer!

Gogo - världens äldsta skolelev
Gogo är en 94-årig dam som länge har kämpat för att få börja skolan.

På Film och Skolas temasida Mänskliga rättigheter tipsar vi om utbildningsfilm och spelfilm för alla åldrar. Där finns film som belyser flykt, fattigdom, rätten att gå i skolan, rasfrågor, genusfrågor, mobbning, rätten till nationalitet och namn, hederskultur och mycket annat.

För lågstadiet rekommenderas Evas superkoll - Barnkonventionen, filmserien Globala målen för barn liksom riktigt bra spelfilmer som den indiska 2 flickor och norska Flykten över gränsen.

För mellanstadiet rekommenderas den fina holländska serien Barnkonventionen med avsnitt som 10-åriga Noras rätt till flyktingskydd, Queens rätt till bostad och mat och Jasons rätt att inte bli mobbad. Men där finns också många spelfilmer som indiska 2 flickor och den norska Flykten över gränsen.

För högstadiet och gymnasiet finns inspirerande dokumentärfilmer som Gogo, med en handledning anpassad för olika åldrar, liksom den fortfarande aktuella filmen om afghanska Sonita och hennes kamp för frihet, men även suveräna spelfilmer som turkiska Mustang, brittiska Suffragette, Mandela - vägen till frihet och klassiker som den briljanta animerade och biografiska Persepolis. Handledningar finns till de flesta filmer ovan.

Bonustips: Svenska FN-förbundets Skolmaterial till FN-dagen