Godtrogenhetens demokrati – internets paradox
Varför invaderas vår samtid av myter och påhitt? Den här filmen beskriver hur vårt omdöme i påverkas av myter och desinformation när vi tar del av information via internet. Varför är vetenskapsmän och medier plötsligt misstänkliggjorda? Förr filtrerades information via ett mindre antal specialiserade medier. Men genom internet är alla avsändare av åsikter som kan ges samma status som experters kunnande. På sociala medier kan en gillaknapp ges större trovärdighet än en encyklopedisk artikel. Har kunskap i dessa sammanhang fortfarande en chans mot tro?
Filmen rekommeneras när temat är källkritik, MIK-frågor, filterbubblor eller fake news. Ta hjälp av den utmärkta lärarhandledningen avsedd för samhällskunskap i åk 9 och i gymnasiekurserna 1a2 och 1b.
En film inspirerad utifrån sociologens Gérald Bronners bok "The Democracy of the Gullible".
- Produktionsland: Kanada
- Produktionsår: 2017
- Ämnen: Samhällskunskap Information och media
- Målgrupper: Grundskola 7-9 Gymnasieskola Vuxenutbildning
- Språk: Engelska, Franska
- Textade språk: Svenska
- Ålder från: 15 år
- Speltid: 48 min
- Artikelnummer: EDU0136